De kracht van samenwerking: “Wij kunnen écht innoveren met het oog op de toekomst”
Door Solidbricks op 2 september 2024
Hoe stemmen wij onze software af op de specifieke behoeftes van onze klanten? Het antwoord schuilt in één krachtig woord: ‘samenwerking’.
In deze blogpost geven drie van onze medewerkers je een kijkje achter de schermen. Zij vertellen hoe onze teams zijn opgebouwd, op welke manier ze samenwerken en waarom dit onze klanten ten goede komt!
“Er is ruimte voor specialisatie én kruisbestuiving”
Een goede samenwerking tussen teams bevordert efficiëntie en innovatie: dát geloven wij. Daarom hebben we goed nagedacht over de opbouw en werkwijze van onze teams. “Er is een verticale splitsing tussen twee hoofdteams: het BPD-team en het Focus-team,” vertelt back-end developer Reinder Reinders. “Zo is er ruimte voor specialisatie én kruisbestuiving. Je focust je op jouw expertise, maar als er in een ander team een onderwerp ter sprake komt waarover je kan meepraten, haak je aan.”
Marjorie Koenen, teamlead van het team dat voor onze klant BPD is samengesteld, benadrukt het belang van onderlinge communicatie: “Als we weten dat een ander team iets gemaakt heeft dat relevant is voor ons huidige klantproject, vragen we om advies. Wij maken altijd tijd voor elkaar vrij. Zo benutten we alle kennis en expertise binnen de organisatie, waardoor we onze klanten optimaal kunnen helpen.”
“Het is geven en nemen, maar we hebben een gezamenlijk doel voor ogen”
De hamvraag luidt: wat levert onze werkwijze klanten uiteindelijk op?
“Elk team heeft zijn eigen werkwijze die past bij de gestelde doelen,” zegt developer Marten Mulder. “Hierdoor kunnen wij soepel samenwerken met organisaties van verschillende groottes en voorzien in de uiteenlopende behoeftes die zij hebben. Het team van Marjorie staat bijvoorbeeld in nauw contact met BPD en levert daardoor heel snel service wanneer deze klant vragen heeft. Naast het team van Marjorie hebben we voor BPD nu een extra specialistenteam opgericht voor een heel specifiek vraagstuk. Het team van Reinder is bezig met research en development — oftewel, met oplossingen die we in de (nabije) toekomst kunnen inzetten voor deze klant én voor andere klanten.”
“Zowel met elkaar als met klanten zijn we een langetermijnsamenwerking aangegaan,” zegt Marjorie. “Deze is gebaseerd op een vertrouwensband. Het is geven en nemen, maar we hebben een gezamenlijk doel voor ogen. Vanuit Visma Solidbricks onderhouden én vernieuwen we de oplossing continu — met een nauwkeurige inachtneming van de bedrijfsprocessen van onze klanten.”
“We kunnen onze klanten helpen om voorop te blijven lopen”
Dat duurzame relaties centraal staan bij Visma Solidbricks, blijkt onder andere uit het lage verloop. “Door de inrichting van en samenwerking tussen onze teams is er een fijne sfeer, waardoor mensen vaak lang in dienst blijven,” zegt Reinder. “Dat is essentieel voor de vertrouwensrelatie met onze klanten, want stabiele teams zorgen voor een goede samenwerking. Daarnaast kunnen we een basisteam voor een klant neerzetten, dat we bij een specialistische klus kunnen uitbreiden. Die ingebouwde flexibiliteit maakt het makkelijk om op en af te schalen. En omdat wij mensen in huis hebben die onze klanten en oplossingen heel goed kennen, is een langetermijnvisie mogelijk. Wij kunnen écht innoveren met het oog op de toekomst.”
Een innovatiecultuur is er bij Visma Solidbricks dan ook absoluut. “Wij zijn voortdurend bezig met vernieuwen,” zegt Marjorie. “Zo kunnen we onze klanten helpen om in een snel veranderend landschap voorop te blijven lopen!”