New business sales- en accountmanager Mark brengt hospitalityvisie naar IT: “Ik vertaal klantwensen naar nieuwe features”
Door Solidbricks op 27 maart 2024
“Wat ik zo leuk vind aan IT? Het menselijke contact.” Dat is misschien geen gangbare uitspraak wanneer je het over technologie hebt. Maar als je onze new business sales- en accountmanager Mark Horné leert kennen, begrijp je meteen waarom hij dit zo stelt. En óók waarom hij unieke vaardigheden naar het IT-veld brengt. Want zeg nu zelf: welke new business sales- en accountmanager kan zijn vak verrijken met hospitalitykennis en -ervaring?
In dit artikel vertelt Mark over zijn reis naar de IT-wereld (en daarmee naar Visma Solidbricks). Ook deelt hij zijn visie op de toekomst van IT: “Ik denk dat we aan de vooravond staan van een ontwikkeling die net zo groot is als toen het internet bedacht werd.”
“Al gauw kwam mijn liefde voor IT naar boven borrelen”
Als kind had Mark al twee fascinaties: hospitality en IT. Hij haalde graag computers uit elkaar om ze vervolgens weer in elkaar te zetten. Toen hij een eerste carrièrerichting moest kiezen, ging hij voor de horeca en de hotellerie. “Ik heb de Hotelschool in Den Haag gedaan en ben in de sector gaan werken,” vertelt Mark. “Maar ik heb altijd geweten dat ik niet in de horeca zou blijven. Het plan was om op een gegeven moment een gezin te stichten. Regelmatige werktijden en een stabiel inkomen waren in dat kader belangrijk.”
Inmiddels heeft de 36-jarige Mark dit plan ten uitvoering gebracht: zijn gezin is verrijkt met twee kinderen van 2 en 4 jaar oud. Voordat zij kwamen — ruim zes jaar geleden — besloot Mark om de stabiliteit te zoeken die hij hen graag wilde bieden. “Ik bekeek wat echt bij mij past als persoon. Al gauw kwam mijn liefde voor IT naar boven borrelen. Maar, dacht ik, hoe combineer ik deze concreet met mijn hospitalitykennis?”
“In mijn functie combineer ik IT en de mens”
“Toen ik in de hospitality werkte, sprak het menselijke stuk mij vooral aan,” vertelt Mark. “Je bekijkt de klantwens en vertaalt deze naar een hotelkamer of restaurant. Omdat je met veel verschillende soorten gasten en scenario’s werkt, leer je ook om innovatief te werk te gaan.”
Mark heeft dit gegeven mooi samengebracht met zijn interesse in innovatietechniek: “Binnen de IT-branche ben ik vooral geïnteresseerd in het ontwikkelen en uitproberen van nieuwe dingen. Toen ik mijn voorkeuren en vaardigheden naast elkaar legde, was ik eruit: ik wilde starten met IT-consultancy.”
Mark ging aan de slag als IT-trainee bij Visma Solidbricks. “Ik werd met open armen ontvangen en leerde veel. De organisatie is ingesteld op kennisdeling en kwaliteitsverbetering. En natuurlijk is er in de IT sprake van continue doorontwikkeling, dus het leerproces gaat altijd door.”
Na afronding van zijn traineeship kwam Mark naast businessconsultant Sylvia te staan. Vijfeneenhalf jaar lang ging hij langs bij klanten om zaken te implementeren en nieuwe features te bespreken. Daarna was het tijd voor de volgende stap: sales. “Ik heb eerst de tijd genomen om klantvragen en -wensen uitgebreid te inventariseren,” zegt Mark. “Ook heb ik heel veel markt- en productkennis opgedaan. Als new business sales- en accountmanager neem ik dat allemaal mee. En ik combineer het met mijn hospitalityskills. Zo kunnen we nóg beter luisteren naar de klant.”
Al met al blijkt de overstap naar IT een goede keuze te zijn geweest: “Bij Visma Solidbricks ben ik op mijn plek!”
“De menselijke factor zorgt dat we processen vertrouwen”
Hoe ziet Mark de toekomst? Als je het hem vraagt, wordt AI disruptief. “Ik geloof dat AI het IT-landschap echt gaat veranderen,” zegt hij. “Maar hospitality en het menselijke contact blijven essentieel. Technologie kan processen verbeteren, maar uiteindelijk zorgt de menselijke factor dat we die processen vertrouwen.” Met zijn achtergrond en kennis kan Mark hier een cruciale rol in spelen: “Aan een partnerschap met Visma Solidbricks kleeft een persoonlijk aspect — en dat bewaak ik!”