UX en CX: check! Maar hoe zit het met de ‘IX’?
Door Solidbricks op 14 augustus 2024
De termen ‘UX’ (user experience) en ‘CX’ (customer experience) zijn je waarschijnlijk wel bekend. Zeker toen marketing zich met applicaties ging bemoeien, werden een goede UX en CX cruciaal. Een mooie ontwikkeling die de kwaliteit ten goede komt. Maar ook des te meer reden om te focussen op een andere afkorting die minstens zo belangrijk is: ‘IX’.
Voordat je aan het googlen slaat: deze term komt uit onze eigen koker. Hij staat voor ‘incasserings-experience’. Waarom wij hier zo’n waarde aan hechten? Dat vertellen we in deze blogpost!
De basis ligt ónder de motorkap
Vooropgesteld: aan UX en CX moet je absoluut de nodige aandacht besteden. Maar niet alléén daaraan. Want dan focus je enkel op de buitenkant. En systemen moeten ook vanbinnen solide zijn. Een ERP-systeem heeft bijvoorbeeld een zeer hoge IX nodig.
Laten we ter vergelijking eens kijken naar een auto. Wanneer je eropuit gaat om een nieuw model te kopen, ben je best onder de indruk van alle mooie knopjes en klokken. Maar voordat je een flink bedrag neertelt, wil je eerst weten hoe alles er onder de motorkap uitziet. Want dáár zit de echte luxe. Start de motor bij -30 of 40 graden Celsius? Kun je met de auto over een hobbelige weg of door een bos rijden? Het incasseringsvermogen van de auto bepaalt jouw ervaring.
Met een ERP-systeem is het niet anders. Het vormt de basis voor cruciale financiële en bedrijfsprocessen. En daarom moet het gewoon altijd werken. Oftewel, je wilt dat de ‘incasserings-experience’ (IX) fantastisch is.
Goed geoliede machine met kwalitatieve onderdelen
Bij Visma Solidbricks zorgen we al meer dan 35 jaar dat alles onder de motorkap uitstekend in elkaar zit. Het ERP-systeem is een goed geoliede machine die uit kwalitatieve onderdelen bestaat. Het resultaat: een hoge performance. Of je nu met 1 of met 100 mensen werkt, alles start en draait. De IX is ijzersterk. Wat dáár dan weer achter zit, is samen te vatten met een andere afkorting: een hoog IQ. Oftewel, veel denkkracht.
En natuurlijk hebben we ook veel ervaring met de UX en CX. We zijn lang geleden immers overgestapt naar webapplicaties en dan krijg je per definitie met deze termen te maken. Maar we zijn de IX nóóit vergeten. Want goede systemen moeten — net als mooie auto’s — op ieder moment van de dag goed draaien!
Benieuwd naar hoe de IX er voor jou uit kan zien? Neem contact met ons op om jouw mogelijkheden te bespreken.